fbpx
Menu Close
3. November 2021. KREATIVA

KRATKA POVIJEST ANIMACIJE

Pa, počnimo sa onim osnovnim… Što je to animacija?

Ako krenete proučavati neku stručnu literaturu koja se bavi animacijom, ili pak upitate Google što je to animacija, manje više ćete uvijek naći isti ili barem sličan odgovor, to jest definiciju: “Animacija je slika u pokretu”.

Točnije, animacija je niz statičnih slika ili crteža, koje kada ih se propusti kroz neki program – ožive – stvore iluziju pokreta.

Sam izraz “animacija” dolazi od latinskog anima (ne anime, da ne bi došlo do zabune), što u nekom grubom prijevodu predstavlja “živu silu”, odnosno život.

E, sad kad smo to utvrdili, evo par riječi o samoj povijesti animacije:

(pradavni) Počeci animacije

Kažu neki da počeci animacije sežu još u kameno doba, kada su naši preci crtali životinje u raznim pozama po zidovima pećina i na taj način pokušavali dočarati kretanje tih životinja, odnosno prikazati pokret. Sasvim logično, svoje začetke ovdje ima i današnji strip, ali to je neka druga tema…

No, ostavimo se mi kamenog doba i idemo skočiti u malo bližu nam prošlost, točnije u 17. stoljeće, kada se u Europi, točnije Francuskoj, pojavljuje nešto što se zove shadow play. Svoje korijene vuče iz Azije, a poznato je još i kao lutkarstvo sa sjenama. Kako kaže Wikipedia, to je drevni oblik pripovijedanja i zabave gdje se koriste izrezane papirante figure (lutke za stvaranje sjena), koje se stavljaju između izvora svjetlosti i prozirnog zaslona, a zatim pomiču. To rezultira “animiranim” tamnim oblicima (sjenama) na svijetloj pozadini.

https://www.pinterest.com.au/pin/340866265545764095/

No, ostavimo se svjetla i sjena i napravimo još jedna skok! Preskočit ćemo 18. stoljeće i takozvani the magic lantern i sletjeti na početak 20. stoljeća kada se počinju razvijati razne vizualne igračke uz pomoć kojih se stvara iluzija pokreta. Tada sa razvojem započinje i film, odnosno filmska industrija kakvu znamo danas. No, za ovu priliku, mi ćemo se držati isključivo vizualnih igračaka…

Vizualne igračke

Tamo davne 1825., pojavila se jedna spravica koja se zvala thaumatrope, a osmislio ju je William Phillis. Bila je to iznimno popularna vizualna igračka koja se sastojala od okruglog kartonskog diska, koji je s obje strane imao slike. Disk je bio pričvršćen na komad žice, i kada bi se taj disk zarotirao, te dvije slike tvorile bi svojervsnu animaciju.

https://www.fortbendmuseum.org/blog/optic-wonder-make-your-own-thaumatrope

Nekoliko godina kasnije pojavljuje se zoetrope. Ovu vizualnu igračku je predstavio M. Bradley kao igračku za djecu. I vjerovali ili ne, zoetrope je postao iznimno pouplarna i tražena roba. Zoetrope je zapravo bio cilindar sa prorezima. S unutarnje strane se nalazila traka sa nizom crteža i kada bi se zavrtio cilindar, promatrač bi kroz proreze mogao vidjeti crteže u pokretu – stvorila bi se iluzija pokreta, odnosno animacija.

https://zoetropeanimation.com/blogs/news/tagged/zoetrope-inventor

Tijekom godina pojavilo se nekoliko inačica zoetropa, pa tako na temeljima zoetrope 1977. godine francuski izumitelj Charles-Émile Reynau predstavlja praxinoscope – napredniju verziju zoetrope koja se od originala razlikovala utoliko što je u sredini imala ogledalo (iako je princip rada bio isti kao i kod zoetrope).

Osim ovih triju spravica, bilo je tu još nekoliko sličnih i manje sličnih vizualnih igračaka tijekom godina. Njih ćemo samo spomenuti, bez da se detaljno pozabavimo njima: flipperbook, kinegram, zoopraxiscope i phonotrope.

Prvi animirani film(ovi)

Iako Gertie the dinosaur iz 1914. godine autora Winsora McCaya slovi kao jedan od prvih i svakako najpoznatijih animiranih filmova, to ipak nije prvi animirani film. Naime 1906. James Stuart Blackton je napravio kratki animirani film pod naslovom Humorous phases of funny faces u kojem je prikazao neko raznih likova u nekoliko raznih situacija – ispuhivanje dima cigarete, vrtnja kišobrana, skidanje šešira, žongliranje s kapom, pas koji skače kroz obruč…

Ono što je posebice zanimljivo jest činjenica da je Blackton taj animirani film koji traje cca 2 minute (ako ne i malo više), napravio koristeći se tehnikama stop motiona, cutout animacije, te crteža kredom na (školskoj) ploči, te da mu je za izradu istoga trebalo oko 3000 crteža. Radi svega toga, Blacktona mnogi smatraju pravim začetnikom animacije, te prvim animatorom uopće.

https://en.wikipedia.org/wiki/Humorous_Phases_of_Funny_Faces

Samo dvije godine kasnije, 1908., francuski umjetnik Émile Cohl stvara prvi animirani film u kojem koristi klasične metode animacije, Fantasmagorie. Cohl je nacrtao svaki kadar na papiru, a zatim ih je snimio na negativ filma. Kasnije je otišao u Fort Lee, New Jersey nadomak New Yorka, gdje je radio za francuski studio Éclair i proširio svoju tehniku animacije u SAD-u.

Od Fleischera i Disney-a, do Loony Toons-a i dalje…

Početkom 1910-ih počeli su se pojavljivati studiji za animaciju. Primjerice, Buxton and Dyer, Barré Studio, Bray Productions, Hearst’s International Film Service… Ali od svih studija koji su nastali tih godina, nekako je najveći trag u povijesti animacije ipak ostavio Fleischer Studios kojeg je osnovao Max Fleischer.

Fleischer Studios se je proslavio naslovima kao što su Betty Boop, Popeye the Sailor (njihov najpopularniji lik), i Superman (ovo im je donijelo i nominaciju za Oscara 1941.). 1939. Fleisher Studios je napravio svoj prvi dugomentražni animirani film, Gulliver’s Travels. Na žalost, to je bio jedan od sveukupno dva dugometražna animirana filma koji su napravili. Drugi je bio Mr. Bug Goes to Town iz 1941.

https://drgrobsanimationreview.com/2017/09/06/popeye-the-sailor/popeye-the-sailor-max-fleischer/

U dvadesetim godinama prošlog stoljeća pojavio se i mačak Felix autorskog dvojica Pata Sullivana i Otto Messma. Felix je stekao veliku popularnost tih godina, pa je ubrzo napravljen i istoimeni strip. No, s krajem nijemog, a početkom zvučnog filma, Felix je izgubio na popularnosti i to ni više ni manje nego “zahvaljujući” Walt Disneyu i njegovom zviždućem Mickey Mausu, koji je na neki način zauzeo i preuzeo Felixovo mjesto.

Kao što vjerojatno već i sami znate, Disney je u nadolazećim godinama postao jedan od vodećih studija za animaciju zahvaljujući uspjesima filmova kao što su Mala Sirena, Bambi, Kralj Lavova i mnogi drugi zvučni animirani naslovi. Danas je Disney i nešto puno više od toga, no to je neka druga priča.

https://www.dw.com/es/bambi-cumple-75-a%C3%B1os/g-40017654

Zahvaljujući razvoju kompjuterske tehnologije, iz Disney-a je proizašao i Pixar (punog imena Pixar Animation Studio) koji je ubrzo postao vodeći studio kompjuterski animiranih filmova i to zahvaljujući naslovima poput Toy Story 1-4, Finding Nemo, Up, Inside out, Coco, Ratatouille, te mnogih drugih.

A pored Pixara, svoje mjesto pod suncem kompjutorskih animiranih filmova su još pronašli i studiji kao to su DreamWorks Animation (Shrek 1-4, How to train your Dragon 1-3, Madagascar 1-3, Kung Fu Panda 1-3), Blue Sky Studios (Ice Age 1-4, Robots, Rio).

https://wallpaperaccess.com/toy-story

Osim Disney-a, te njihove Male Sirene, Bambija, Kralja Lavova i mnogih drugih zvučnih animiranih naslova, s pojavom i razvojem televizije pedesetih i šezdesetih godina prošlog stoljeća, kroz desetljeća se razvila i TV animacija: Tom & Jerry, Looney Toonsi, He-Man i mnogi drugi crtani filmovi uz koje smo odrasli.

Za kraj, još ćemo onako kao usput spomenuti anime i Studio Ghibli, jer bio bi grijeh ne spomenuti ih. No, to je nevjerojatno široka tema za koju sada više nemamo vremena, i kojom ćemo se možda pozabaviti nekom drugom prilikom.

Nadamo se da vam je ovaj kratki presjek povijesti animacije bio zanimljiv i poučan.

p.s. posjetite naše stranice 2D Animacija, 3D Animacija i Art Direction

Ispričajte nam svoju ideju, projekt ili problem i saznajte što možemo učiniti za vas!