fbpx
Menu Close
10. November 2020. PRODUKCIJA

RADIŠ U PRODUKCIJI… ČEGA?

Kad me pitaju ljudi gdje radim i kad kažem da radim u produkciji, uvijek nakon toga moram objasniti što je to. Ja kažem – produkcija, a ljudi me pitaju – produkcija čega? Dalje objašnjavanje svodi se samo na riječi – snimanje filmova, i onda ljudi klimaju glavom u znak razumijevanja. No, za sve one koji bi htjeli znati više o pripremi i snimanju jednog filma ili reklame, u idućim ću se recima pozabaviti terminima koji su svakidašnji u našem diskursu i opisu poslova koji čine jednu audiovizualnu produkciju.

Produkcija je proces nastajanja produkta, najjednostavnije rečeno. Produkt kojim se mi u Brojci bavimo jest film, odnosno TV reklama, stoga je produkcija proces izrade jednog konkretnog filma ili TV reklame. Ovaj sveobuhvatni proces sastoji se od niza manjih procesa, uzročno – posljedično povezanih, stoga ću ovdje ugrubo razdvojiti produkciju na tri velike faze: predprodukciju, produkciju i postprodukciju. Svaka od njih je bitna, nastavlja se na prethodnu i niti jednu nije moguće (niti pametno) preskočiti.

Predprodukcija – sama riječ upućuje da je ova faza prije produkcije, odnosno snimanja nekog filma. U predprodukciji nastaje idejni predložak projekta – scenarij, storyboard, kao neka vrsta tekstualnog i slikovnog nacrta filma. Scenarij piše scenarist, od te početne ideje kreće se u daljnju realizaciju. Storyboard ili knjiga snimanja je po scenariju sastavljen dokument, s ilustriranim scenama, prema redateljevim naputcima i kao takav će do kraja produkcije biti potreban i služiti kao referentna točka montažerima da urede film i dovedu ga do finalne zamisli redatelja. Storyboard crta vješti ilustrator, koji razumije odnos prostora i kamere, i koji zna nacrtati kadar. U predprodukciji se, nakon ovako postavljenih prvih koraka, ide dalje u planiranje realizacije (snimanja). Kako bismo najefikasnije došli do kraja projekta, potrebno je jako dobro isplanirati svaki sljedeći korak jer vrijeme je novac, a novac ćemo, ukoliko nismo dobro sve isplanirali – uludo potrošiti. Ili nećemo, jer ćemo u ovoj fazi napraviti i budžet, jer želimo imati sve ove informacije spremne, prije nego što počne “prava stvar”.

Za napraviti film trebamo: tehniku, filmsku ekipu, glumce (i statiste), kostime, rekvizite i lokacije. Kad scenarij raščlanimo na pojedine scene, potrebno je uvidjeti koliko su zahtjevne koje scene i kako te zahtjeve najefikasnije (čitaj najpovoljnije) riješiti, a pritom imajući na umu i estetsku i umjetničku vrijednost našeg produkta. Kako ćemo okupiti glumačku ekipu, ovisi o željama i mogućnostima produkcije. Ukoliko nismo sigurni tko bi najbolje “igrao” neku ulogu, najbolje je dogovoriti audiciju, pa pozvati određeni broj ljudi da probaju odigrati neke scene. U toj fazi, kad tekst postaje živa riječ, uvijek je uzbudljivo vidjeti kako i na koji način je interpretirana napisana riječ, a kad se pronađe ona grupa ljudi kojoj tekst prirodno “legne” – to je glumačka ekipa.  

Kad okupimo ostale nabrojane čimbenike filma (tehnika, filmska ekipa, lokacije, kostimi, rekviziti..) znamo u kojim novčanim gabaritima se rastežemo, započeli smo probe s glumcima i dogovorili snimajuće lokacije, te smo isplanirali i svaki pojedinačni snimajući dan – možemo krenuti u samo snimanje, odnosno u fazu produkcije.

Faza snimanja filma je najkraća faza produkcije. Traje od mjesec do dva, a svaki pojedini snimajući dan najčešće traje 12 sati. U fazi snimanja sve što može poći po zlu najčešće pođe. I budžet se često puta rasteže nepredvidivim troškovima, jer se kojekakve životne situacije potrefe baš u to vrijeme. Nekad se nekoliko dana prije samog snimanja traže novi glavni glumci, ili članovi ekipe, ili ponovo moramo ići po dozvole za snimanja, jer “netko negdje nije dobio dopis”. U svakom slučaju, tijekom snimanja filma događa se i život, koji se često uplete, zajedno sa Murphijem koji se pobrine i za to da životne situacije budu i komične. Jednom je tako za vrijeme snimanja jedne serije, šminkericama ukradena puna vreća šminke ispred šoping centra i iako smo kasnije uz smijeh prepričavali kako su one trčale za kradljivcima i vikale – “Vratite nam vreću, to nam je za seriju!”, šteta je učinjena i tako je nastao jedan nepredvidivi trošak više.

Snimanje filma je također i vrlo intenzivan period u kojem se ljudi zbliže i zavole, a na momente i zavade, jer su stalno zajedno i to je normalno. Nakon snimanja filma, svijet se čini jako usporen, a život bez okusa, jer takav intenzivni period čovjeka potpuno obuzme, pa je potrebno neko vrijeme da se ponovo vrati u svakodnevicu. U svakom slučaju, snimanje je definitivno mjesto stvaranja čarolije, koja će se kasnije izliti iz malih ili velikih ekrana.

Nakon što smo sve snimili – i sliku i ton, slijedi nam treća velika faza produkcije – post produkcija. U ovoj fazi se cijeli snimljeni materijal šalje na daljnju obradu – odnosno montažu. Montaža je, najjednostavnije rečeno – manipulacija slikama. Ona je svojevrsni most između gledatelja i autora, u svrhu poticanja gledatelja da izvede zaključak ili sud o značenju niza prikazanih kadrova. Montaža određuje kako će film izgledati u konačnici. Sjećate se knjige snimanja (storyboarda) s početka ovog teksta? Prema knjizi snimanja (storyboardu) montažer će napraviti prvu grubu montažu materijala. Nakon grube montaže, prema redateljevim uputama radi se konačna verzija filma, te se rade još zadnje finese –uređivanje slike (korekcija boje)  i obrada zvuka koja često podrazumijeva snimanje šumova, glazbe, uklanjanje tonskih i tehničkih nečistoća i nepravilnosti u produkcijskim snimkama. Ova faza dovodi naše umjetničko djelo svome kraju i što je snimljeno, snimljeno je. Nema povratka i nema nadodavanja ljudi, scena ili teksta. Zato je jako bitno dobro isplanirati snimanje, jer ukoliko su potrebne neke masovne scene ili vizure nekih drugih gradova – to treba unaprijed predvidjeti – da bismo znali za koju scenu nam je potrebna posebna oprema za snimanje (npr. green screen ili dron) kako bismo u montaži to mogli nadodati, kao i ostale specijalne efekte, ukoliko je predviđeno da ih u filmu ima.

Rad na filmu je sveobuhvatan proces u kome sudjeluje mnoštvo ljudi, a prvenstveno kreativaca, i stoga je bitno imati sistem koji je hijerarhijski posložen, skoro kao vojni, ali to sve ima smisla, jer bi inače bio kaos i nikad ništa ne bi bilo snimljeno. 

Keep calm and film on!

P.S. Pogledajte naše usluge Video Produkcija, TV Reklama, Servisna Produkcija

Javite nam se i saznajte što možemo učiniti za vas!